koolhydraatarm broodje niçoise

En ik maar denken dat ik in de zomervakantie meer tijd zou hebben om te bloggen. Er is inmiddels ruim een week voorbij en ben er nog steeds niet aan toegekomen.

Het is maar goed dat er af een toe nog een foodblogswap is. Zo wordt ik in ieder geval een keer per maand gestimuleerd om wat op mijn blog te zetten.

Deze keer mocht ik wat maken van het blog van Claudia. Claudia wil met haar blog laten zien dat het echt niet moeilijk is om zelf gezond te koken en dat je daar echt geen pakjes of zakjes voor nodig heeft. Dat ben ik natuurlijk helemaal met haar eens.

Omdat ik me het afgelopen schooljaar nogal eens te buiten ben gegaan aan Spakenburgs hart en de vele andere lekkere dingen die regelmatig in de personeelskamer lagen heb ik mij voorgenomen om in de zomervakantie weer wat meer op te letten wat er naar binnen gaat. Ik ben niet helemaal van koolhydraatarm eten, maar zo af en toe een koolhydraatarm dagje tussendoor kan geen kwaad dacht ik zo.

Ik ben daarom voor het broodje niçoise gegaan, maar in plaats van een gewoon broodje heb ik een koolhydraatbroodje gebakken. Best lekker, zeker voor een eerste broodje. Ik moet nog wel even afwachten wat mijn darmen doen met zoveel lijnzaad.


Wat heb je nodig:

(voor 4 broodjes, waarvan ik er een belegd heb.)

100 gram fijngemalen lijnzaad
30 gram amandelmeel
5 gram baksoda
10 gram zonnebloempitten
10 gram haverzemelen
snufje zout
2 eieren
25 ml karnemelk

Blaadje ijsbergsla
tonijn
1 gekookt ei
1 cherrytomaatje

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden hetelucht.

Maal de lijnzaad fijn met de staafmixer en meng met de amandelmeel, baksoda, zonnebloempitten, haverhemelen en het snufje zout.

Meng in een andere kom de eieren met de karnemelk en roer hier de droge ingrediënten doorheen.
Doe in een spuitzak waar je een groot deel vanaf knipt en spuit hiermee worstjes op een met bakpapier beklede bakplaat.

Bak de broodjes in 15 minuten gaar.

Laat de broodjes even afkoelen en kook ondertussen het ei. Snijd het broodje open en beleg met een blaadje sla, wat tonijn, het ei in plakjes en het tomaatje in plakjes.

Enjoy!

Liefs, Willeke

Bron:
https://claudiaskeuken.nl/broodje-nicoise/

Reacties