appelkruimelcake



Een lekker taartje begint met mooie ingrediënten! Onze appelbomen zitten dit jaar bomvol appels, dus plukte ik vanavond precies de hoeveelheid die ik nodig had en daar bakte ik dit heerlijk taartje mee. 




Heerlijke, frisgroene appeltjes. 
Deze boom heeft al jarenlang geen appels meer gegeven. Ik was dus extra blij dat hij deze zomer bomvol appels zit. 

De appels werden geschild, in stukjes gesneden en samen met bloem, boter en eieren en wat suiker gemengd en gebakken met deze heerlijke appelcake als resultaat. Dat de appels uit eigen tuin kwamen en onbespoten zijn, maakt het taartje in mijn ogen nog lekkerder. 





Wat heb je nodig:

Voor de kruimellaag:
100 gram (ongeraffineerde) suiker
100 gram speltbloem
100 gram roomboter
70 gram gehakte noten

Voor de vulling:
400 gram appel
beetje kaneel

Voor de cakelaag:
4 eieren
100 gram (ongeraffineerde) suiker
200 gram zachte roomboter
200 gram (spelt)bloem
snufje zout

Hoe maak je het:

Maak eerst de kruimellaag. Snijd de roomboter in blokjes en meng met de rest van de ingrediënten in een mengkom.  Zorg dat het grove kruimels blijven. Zet in de koelkast.

Schil de appels en snijd in stukjes. Heb je zure appels dan kun je er evt. nog wat suiker aan toevoegen, bij Elstar of Jonagold is dat niet nodig. Meng met wat kaneel.

Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht.
Meng de bloem met het zout. Klop de zachte roomboter samen met de suiker romig. Voeg 1 ei toe en meng goed door. Voeg 1 eetlepel bloem toe en mix tot een glad geheel. Voeg weer 1 ei toe en mix goed door, gevolgd door 1 eetlepel bloem. Ga zo door tot alle eieren zijn toegevoegd en voeg na het laatste ei de resterende bloem toe.

Vet een ovenschaal in met boter en/of bekleed met bakpapier.
Schenk hierin het cakebeslag. Verdeel de appelstukjes erover en daarna de kruimellaag.
Bak de cake in 50 minuten goudbruin en gaar.

En nu genieten!

Liefs,
Willeke



Reacties

Ziet er perfect uit. Ook de foto's.
Hilly Nicolay zei…
Wat een heerlijke recept lijkt me dit.
De vogels pikken hier in de appels, kijken wat er van komt.
Unknown zei…
Lijkt me lekker! Wat voor ongeraffineerde suiker kan ik hier het beste voor gebruiken?