chewy chocolat chip cookies

Een poosje geleden at ik ze voor het eerst. Ik was met onze oudste zoon bij de Ikea, hij nam een taartje en ik zo'n heerlijke American cookie. Ik kende ze wel knapperig, maar die chewy variant had ik nog nooit gegeten.

Ik ben gelijk aan de bak gegaan om het zelf te kunnen bakken. Met minder suiker dan de originele variant, maar nog wel genoeg om hem zoet genoeg te laten zijn, en ook chewy.

Voor dit recept heb ik een Tony Chocolonely hazelnootreep gebruikt. Deze chocola smelt echt heerlijk, maar blijft toch als stukken chocola zichtbaar. En de hazelnoten geven er nog een extra lekkere chrunchy bite aan.

Het beste is om het deeg minimaal 2 dagen in de koelkast op te laten stijven. Je kunt het ook invriezen. Daarom kun je misschien het best een grote voorraad in een keer maken. Zo kun je op ieder moment je koek afbakken en heb je altijd verse koek in huis.




Wat heb je nodig:
(voor ca 12 koeken)

190 gram (spelt)bloem
3 gram baksoda
snuf zout
110 gram roomboter
80 gram lichtbruine basterdsuiker (of ongeraffineerde suiker)
1 ei
1 tony chocolonely reep hazelnoot (of vivani) (200 gram chocola)


Hoe maak je het:

Meng de baksoda en het zout door de speltbloem.
Mix de roomboter met de suiker lekker luchtig. Voeg het ei toe en mix goed door. Voeg nu lepel voor lepel de speltbloem toe tot een lekker plakkerig deegje. Zet even in de koelkast.
Snijd ondertussen de chocoladereep in grove stukken en kneed door het deeg. Zet terug in de koelkast.

Heb je geen zin om te wachten, verwarm dan de oven voor op 170 graden, vorm ballen ter grote van een golfbal van het deeg, leg met voldoende ruimte ertussen op de bakplaat en bak voor 15 minuten in de oven.

Of verdeel het deeg in ballen en bewaar in de koelkast of diepvries.  Op het moment dat je wilt bakken haal je het deeg uit de diepvries en verwarm je de oven voor. Bak in 15 minuten gaar en chewy. Vanuit de koelkast kun je het gelijk vanuit de koelkast in de oven zetten en bakken in 13 tot 15 minuten.

Geniet ervan.

Liefs,
Willeke



Reacties

Aritha zei…
Je foto's zijn weer voortreffelijk. Complimentje.