Citroen amandelcake.

Oke, vanaf vandaag een goed voornemen. Gelijk mijn recepten uitschrijven.
Ik heb al zoveel taarten en koekjes gemaakt, die ik niet gelijk verwerkt heb, met als gevolg dat ik gewoon niet meer weet hoe ik het gedaan heb.

Vandaag maakte ik deze heerlijke citroen amandelcake. Heerlijk fris door de citroen, koolhydraatarm en glutenvrij door de amandelmeel, en heerlijk luchtig door het eiwitschuim dat er doorheen gaat.




Wat heb je nodig:

4 eieren
40 + 40 gram (ongeraffineerde) suiker
1 citroen
180 gram amandelmeel
4 gram baksoda
citroenjam (fiordifrutta)

Hoe maak je het:

Verwarm de oven voor op 190 graden hetelucht en vet een bakvorm van 20x20 cm in.

Splits de eieren en klop de eiwitten met 40 gram suiker stijf.
Rasp de citroen en pers hem uit. Roer de eidooiers samen met de andere 40 gram suiker luchtig en roer er de citroenrasp en citroensap doorheen. Roer de amandelmeel en baksoda door elkaar en meng door het eidooiers mengsel. Spatel nu voorzichtig, spatel voor spatel het eiwit erdoorheen en schenk het in je ingevette bakblik.

Bak in 15 minuten gaar.

Laat (iets) afkoelen en besmeer met de citroenjam en geniet!

Liefs,
Willeke

Reacties