dadel merengue cheesecake

Soms ontstaan recepten bij gebrek aan ingrediënten in huis. Gisteravond heb ik lang zitten nadenken wat ik eens zou bakken, maar bij ieder recept wat ik bedacht, bleef ik stuiten op het feit dat ik (bijna) geen boter in huis had.

Toen bedacht ik monchoutaart, maar zelfs daar had ik te weinig boter voor en ook geen slagroom. Ik heb natuurlijk al vaker een bodem gemaakt met dadel en noten, en nu bedacht ik, ik maak gewoon een dadentaart bodem. Dan combineer ik in een keer mijn twee lievelingstaarten.

In plaats van kersenjam ging er een laagje bosbessenjam op. Ook erg lekker! En omdat ik geen slagroom had ging ik weer voor een merengue versie van de cheesecake.


Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 16 a 18 cm)

voor de bodem:
40 gram (spelt)biscuitjes
70 gram gedroogde dadels
klein scheutje ahornsiroop
25 gram roomboter

Voor de monchoulaag:
200 gram monchou
2 eiwitten
2 blaadjes gelatine
35 gram ahornsiroop of suiker
15 gram water
2 eetlepels bosbessenjam.

Hoe maak je het:

Week de blaadjes gelatine in koud water.

Smelt de roomboter. Maal de koekjes met de dadels en de ahornsiroop en de gesmolten roomboter in een keukenmachine tot een geheel. Bedek de bodem van de springvorm ermee en zet in de koelkast.

Verwarm 15 gram water met 35 gram suiker in een pannetje tot een temperatuur van 110 graden.

Klop de eiwitten stijf en schenk er al mixend de hete suikersiroop bij. Los de gelatine op in een pannetje op laag vuur en schenk bij de eiwitten. Mix nog even door. Klop ondertussen in een andere schaal de monchou los en spatel hier beetje bij beetje voorzichtig het eiwitschuim doorheen.

Schenk het monchoumengsel op de bodem van de taart en zet in de koelkast.

Besmeer op het laatst de taart met de jam en geniet!

Liefs,
Willeke



Reacties