Turks brood

Al eerder maakte ik een Turks brood met baksoda. Makkelijk, snel klaar, maar natuurlijk niet zoals een Turks brood echt zijn moet.

Gisteren waagde ik mij aan een echt recept met gist.  Natuurlijk duurt het wat langer, want je moet de nodige rijstijd erbij rekenen, maar het is het wachten meer dan dubbel waard, want dit brood was echt zo lekker. Ik denk dat ik niet snel de andere variant nog eens maak. Oké, misschien als ik echt snel een brood wil, maar anders ga ik toch echt voor deze variant.


Het is helemaal niet moeilijk om dit brood te maken. Het enige wat je nodig hebt is een paar basis ingrediënten. Officieel hoort het brood met sesamzaadjes bestrooid te worden. Die had ik niet in huis, dus ik heb het bestrooid met wat lijnzaad en haverzemelen. De volgende keer zorg ik dat ik sesamzaad of maanzaad heb en dan bestrooi ik daar het brood mee.


Inspiratie voor dit recept haalde ik van het blog kookmutsjes. Met een paar kleine aanpassingen maakte ik er mijn eigen variant van.  Ken je haar blog nog niet, dan moet je er echt eens een kijkje nemen, want ze deelt echt heerlijke recepten.

Wat heb je nodig:
500 gram (spelt)bloem
7 gram droge gist
10 gram (ongeraffineerde) suiker
6 gram zout
50 ml (biologische koudgeperste) zonnebloemolie of 50 gram zachte roomboter
300 ml lauwwarm water

1 eidooier
1 eetlepel olie
1 eetlepel melk

sesamzaad of maanzaad


Hoe maak je het:
Doe het water, samen met de gist in je mengkom. Weeg daarbovenop de bloem, de suiker en het zout. Voeg hierbij de olie of roomboter en kneed 20 minuten tot een mooie elastische deegbal.

Laat een uur rusten.

Druk het deeg helemaal plat op een met bakpapier beklede bakplaat. Meng de eidooier met de eetlepel melk en olie en besmeer hiermee het hele brood. Druk met je vingers de lijnen in het brood en bestooi met de sesamzaad of maanzaad.

Laat weer een half uur rijzen en bak het brood daarna in 20 minuten af in de oven op 200 graden hetelucht.

Geniet van het heerlijke zachte, echt allerlekkerste Turkse brood wat je ooit gegeten hebt.

Liefs,
Willeke

Bron:
https://kookmutsjes.com/recept/turks-brood-uit-de-oven/

Reacties

Aritha zei…
Wij eten het altijd op zondag. Ik wil dit best eens proberen. Misschien is het veel lekkerder.