Green goodness

Vandaag deed ik mee met een bakwedstrijd. Van te voren moest je de naam van je taart en het thema doormailen. Mijn taartje heb ik Green goodness genoemd en is een ode aan de boer.  Alle ingrediënten in dit taartje zijn afkomstig van de boerderij en ik besef me dus goed hoe afhankelijk ik van de boer ben.

Helaas heb ik niet gewonnen, verkeerde keuze van de jury😆,  nee gekheid natuurlijk! Het was een leuke ervaring, en ik ben trots op mijn taartje. Vooral bij het aansnijden was het spannend of de lagen die ik gecreëerd had ook daadwerkelijk zo mooi waren als dat ik hoopte. Gelukkig pakte dat goed uit.

En de vele complimenten van mensen, het vragen naar het recept en de heerlijke smaak maken voor mij een super taart.

Helaas heb ik geen heel mooie foto van de binnenkant. Binnenkort dus verplicht nog maar eens bakken, zodat ik de binnenkant mooi op de foto kan zetten.








Wat heb je nodig:

Voor de taart. 
150 gram diepvriesspinazie
150 gram roomboter
190 gram speltbloem
4 gram baksoda
3 eieren
190 gram suiker
snuf zout
1 eetlepel citroensap

Verwarm de oven voor op 160 graden hetelucht.
Klop de eieren met de suiker lekker luchtig in ongeveer 10 minuten.
Ontdooi de spinazie en smelt de roomboter. Pureer de roomboter samen met de spinazie en de citroensap mooi egaal.
Meng de speltbloem met de baksoda en het zout.
Vet een springvorm van 18 cm in.
Roer het spinaziemengsel door de luchtig geklopte eieren.
Zeef het bloemmengsel boven het eierbeslag en spatel er voorzichtig doorheen.
Giet het mengsel in de springvorm en bak in de oven in 50 tot 60 minuten gaar.
Laat goed afkoelen.

Voor de laagjes:
Monchou
100 gram monchou
1 eiwit
1 blaadje gelatine
20 gram suiker
1 lepel citroensap

Week het blaadje gelatine in koud water. Verwarm de citroensap met de suiker tot 110 graden. Klop het eiwit stijf. Schenk hier voorzichtig het suikermengsel bij en blijf rustig doormixen. Los de gelatine op en schenk bij het eiwitmengsel. Even doormixen.  Roer de monchou los en spatel er beetje bij beetje het eiwitschuim erdoorheen.
Snijd de taart in 4 lagen. Leg de onderste laag in een goed passende springvorm en schenk hierover het monchoumengsel. Laat opstijven in de koelkast.

bosvruchtengelei
100 gram diepvries wilde bosbessen
20 gram suiker
20 ml water
1,5 blaadje gelatine.

Week het blaadje gelatine in koud water. Kook de bosbessen met de suiker en het water en laat even doorkoken. Pureer met de staafmixer en los er de gelatine in op.
Zet op de opgesteven monchou een kleiner springvormpje en schenk hierin het bosbessenmengsel. Let op dat het niet meer warm is, anders wordt de monschou weer vloeibaar.
Laat weer opstijven in de koelkast.

Maak nogmaals een monchoucreme. Verwijder het springvormpje en schenk de monchou over de opgesteven bosbessenlaag. Laat weer opstijven.

Bedek met een tweede laag cake.

Limoenbavarois
40 ml limoensap
25 gram suiker
2 blaadjes gelatine
150 gram kwark
75 ml slagroom.

Week de blaadjes gelatine in koud water. Pers de limoenen uit tot je 40 ml sap hebt. Doe hierbij de suiker en verwarm tot de suiker is opgelost. Los hier het blaadje gelatine in op. Roer de kwark los met de limoensap en klop de slagroom stijf. Spatel de slagroom voorzichtig door het kwarkmengsel. Schenk op de taart in de koelkast en laat weer opstijven.
Dek af met weer een laagje taart.

Herhaal nu de monchoulagen en de bosbessenlaag zoals hierboven beschreven en dek af met de laatste taartlaag.

witte chocoladeganache
150 gram witte chocola
45 ml slagroom

Kook de slagroom en hak de chocola in kleine stukjes. Doe in de hete slagroom en laat even staan tot de chocola gesmolten is. Roer nog even goed door en schenk over de taart.

Decoreer met fijngehakte pistachenootjes, bosbessen, viooltjes en verse munt blaadjes.

Geniet van elke hap en wees dankbaar dat dit taartje mede mogelijk is gemaakt door de boer.

Liefs,
Willeke









Reacties