pandan cake

Wat een leuk experiment was dit. Mijn keuken veranderde in een waar laboratorium, waarin ik bladgroenkorrels extraheerde uit pandanbladeren om daarmee echt natuurlijke pandancake te maken.

Vroeger werd de pandancake altijd met verse pandanbladeren gemaakt, de cake was ook niet zo gifgroen als dat je ze tegenwoordig ziet. Dat komt omdat meestal pandanextract gebruikt wordt met daaraan toegevoegd een groene kleurstof.

Deze maand mocht ik wat maken van het waanzinnig leuke blog van Laura. Ze deelt de lekkerste recepten, maar ik geniet vooral van haar geweldige schrijfstijl. Ik houd daar echt van.

Op haar blog deelde ze ook dit recept voor pandancake. Ik moest gewoon af en toe glimlachen hoe lief ze schrijft over Rachel, die haar recept voor pandancake deelt. Dit compleet gemaakt met zulke leuke foto's zorgde ervoor dat ik dit recept gewoon moest proberen.

Net zoals gebruikelijk bij de foodblogswap pas je het recept wat aan naar eigen inzicht. In mijn geval betekende dat, dat ik de keuken in dook om de chlorofyl, (het stofje dat zorgt voor de groene kleur in de bladeren en in de pandancake) uit de pandanbladeren te halen, om zo op natuurlijke manier mijn pandancake te kleuren. Het is niet zo'n intens groene kleur als dat het eigenlijk hoort te zijn, (ik ga hier nog wat mee experimenteren. Iets groener moet nog wel lukken), maar ik ben toch tevreden.

Om er nog een extra tropisch smaakje aan te geven heb ik ook wat kokosmelk toegevoegd.

En het resultaat mag er zijn. Een heerlijke sponscake, superzacht en supersmaakvol. Wat wil je nog meer.


Wat heb je nodig:

Voor het pandanextract:
280 gram pandanbladeren (te koop bij de toko)
500 ml water

voor de cake
3 grote eieren (gesplitst)
100 gram (geraffineerde) suiker
100 gram (spelt)bloem
4 gram baksoda
snuf zout
60 ml kokosmelk

Voor de marshmallowcreme (niet nodig, zonder ook heerlijk)
100 gram marshmallows
50 gram poedersuiker
een paar eetlepels heet water.

Hoe maak je het:

Het pandanextract.
Knip de pandanbladeren in kleine stukjes en maal met de keukenmachine samen met 500 ml zo fijn mogelijk. Gooi alles door een zeef bedekt met een theedoek, en knijp al het vocht uit de bladeren. Zet het vocht op een laag vuur en verwarm tot ongeveer 60 a 80 graden (niet heter) Je ziet de bladgroenkorrels scheiden van het water. Haal nu alles door een koffiefilter en bewaar het residu (alles wat in het filter achterblijft.

De cake
verwarm de oven voor op 160 graden en vet de tulbandvorm in, maar niet het middelste gedeelte. Het is namelijk de bedoeling dat je hem omgekeerd laat afkoelen en je wilt niet dat hij er uitvalt.

Splits de eieren en klop stevig. Voeg beetje bij beetje het suiker toe en klop door tot het echt helemaal stijf is.

Klop het eigeel ook mooi luchtig en voeg hierbij al het pandanextract uit je koffiefilter. Schenk dit luchtige eigeel bij de eiwitten en spatel voorzichtig helemaal door.

Meng het bloem met het zout en de bakpoeder en zeef boven het eiwitbeslag.  Spatel er voorzichtig doorheen. Schenk nu als laatst de kokosmelk erbij en spatel nog even door.

Schenk het beslag in je bakvorm en bak in de oven in ongeveer 50-60 minuten gaar.

Zet je bakvorm omgekeerd op een kopje en laat zo een uur afkoelen. Snijd het middelste gedeelte los en verwijder de cake voorzichtig uit de bakvorm.

De marshmallow frosting:
Verwarm de marshmallows op vol vermogen 50 seconden in de magnetron. Roer goed door elkaar en voeg de poedersuiker toe. Schep nu lepel voor lepel het hete water toe totdat je een mooie enigszins vloeibare creme hebt. Schenk dit over de cake en bestrooi evt. met wat kokosrasp.

En nu aansnijden en genieten!

Liefs,
Willeke





Reacties