pistachenotenbiscuit met laagjes citroencrème

Vorige week was ik gezellig bij een lieve vriendin en kreeg daar een stapel oude kooktijdschriften mee.  Leuk toch, zij had ze ook al gekregen van een vriendin, nu zijn ze bij mij, en wellicht geef ik ze ook weer door.

Thuisgekomen begon ik gelijk in een tijdschrift te bladeren en vond dit heerlijke recept van Hidde de Brabander. Zoals jullie van mij gewend zijn, laat ik eigenlijk nooit een recept intact, zo ook met dit recept niet. Ik moest er gewoon weer mijn eigen twist aan geven.

Als je het recept vergelijkt, lijkt het eigenlijk helemaal niet meer op het originele recept, maar aangezien de inspiratie toch echt bij Hidde vandaan komt, gaat de eer voor deze prachtige taart echt naar hem.



Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 18 cm en 10 cm hoog)

Voor het biscuit:
300 gram ei (6 eieren)
150 gram speltbloem
150 gram (ongeraffineerde) rietsuiker
50 gram koolzaadolie
50 gram pistachenoten (fijngehakt)

Voor de crème:
250 gram roomboter
180 gram roomkaas
1 citroen uitgeperst
125 gram (ongeraffineerde) rietsuiker
15 gram custardpoeder (of maizena)

Voor de decoratie:
wat citroenschil
wat fijngehakte pistachenoten.

Hoe maak je het:

Het biscuit:
Verwarm de oven voor op 160 graden hetelucht.
Klop de eieren samen met de suiker in 20 minuten heel luchtig. Hak ondertussen de pistachenoten fijn en vet de springvorm goed in.  Zeef na 20 minuten de bloem boven het luchtige eimengsel en spatel er voorzichtig doorheen. Schenk de olie erbij en spatel er ook voorzichtig doorheen. Nu op het laatst nog de pistachenoten er met een paar slagen doorheen spatelen. Schenk het beslag in de springvorm en bak in de oven in ca. 45 a 50 minuten gaar.  Laat goed afkoelen.

De crème:
Pers de citroen uit en vul aan tot 150 ml met water.
Roer de custard, samen met een beetje suiker en een beetje van het citroenvocht tot een glad papje. Breng de rest van het vocht aan de kook in een pannetje. Schenk een beetje van het kokende vocht bij het custardpapje en roer goed door. Schenk het custardpapje bij het citroensap in het pannetje en roer goed met een garde. Breng opnieuw aan de kook.  Voeg nu de rest van de suiker toe en laat nog even voorzichtig doorkoken.
Schenk het papje in een diep bord en laat afkoelen (afgedekt met wat huishoudfolie, zodat je geen vel krijgt)

Klop de roomboter heel luchtig. Schep er beetje bij beetje de afgekoelde citroenpap erbij, tussendoor iedere keer goed mixen totdat het helemaal opgenomen is.  Schep daarna schep voor schep de roomkaas erbij, ook iedere keer goed doormixen voordat de volgende schep erbij gaat. Doe de crème in een spuitzak.

Snijd de taart in 3 lagen en spuit op de eerste laag een deel van de citroencrème. Leg de volgende laag erop en vul weer met een deel van de citroencrème. Nu de laatste laag erop. Laat even opstijven in de koelkast. Als de lagen stevig zijn, smeer je de taart af met de resterende crème.

Decoreer met de fijngehakte pistachenoten en de citroenschilletjes.

Enjoy!







Reacties

Aritha zei…
Ziet er zo lekker uit.
Ida zei…
Lijkt me heerlijk, ik ga hem ook maken maar zou ik de koolzaadolie kunnen vervangen met roomboter of kokosolie?