bananencake

 oh, dit is echt lekker zeg... En dat terwijl ik helemaal niet van bananencake of bananenbrood houd. Tenminste dat dacht ik altijd. Ik vind de smaak van banaan vaak gewoon teveel overheersen.

Maar goed... nu had ik een paar bananen op de fruitschaal liggen, die echt geen dag langer hadden kunnen blijven liggen en om zo op te eten waren ze ook niet meer geschikt voor. En als er iets is waar ik nog meer niet van houd dan van bananensmaak in mijn cake, dan is het wel om eten weg te gooien. 

Dus ik besloot dat er dan maar een bananenbrood van gemaakt moest worden. Ik had me deze maand weer opgegeven voor de swiepswoepswap op Instagram, een foodblogswap, waarbij je ingedeeld wordt op iemands blog, en daar maak je dan wat van. En laat er nou juist op het blog van foodlovelifebeing een helebooel bananenbrood recepten staan! Daar moest ik wat mee kunnen, dus ging ik aan de slag om mijn variant bananenbrood te maken. 

En zoals je hierboven ziet staan, eigenlijk kun je dit geen brood meer noemen, maar het is gewoon een heerlijke bananencake geworden.

Bij het lezen van de drie verschillende recepten ontdekte ik een aantal verschillen. In het ene recept zaten wel eieren en in het andere recept niet. Er was een recept met kokosmelk. Wat zou nou het lekkerste recept zijn. 

Ik besloot om er mijn eigen variant van te maken. Kokosmelk had ik niet in huis, ik verving dat voor roomboter. Verder had ik iets minder bananen dan in de recepten werden weergegeven, en ik dacht... normaal gesproken kun je met een halve banaan 1 ei vervangen, als ik nou gewoon het omgekeerde doe, ik vervang de banaan voor een ei. Omdat ik minder banaan had, en dus ook minder zoet besloot ik ook wat meer suiker toe te voegen. Normaal gesproken ben ik juist van kleine hoeveelheden suiker, maar ik wilde zeker weten dat de banaansmaak niet zou overheersen en dat de kinderen het ook lekker zouden vinden, anders kon ik daarna nog meer weggooien dan alleen banaan.  En o ja... ik voegde ook nog wat kruiden toe (shame on me... alles om de banaansmaak maar weg te werken)

Omdat ik in de koelkast ook nog een klein restje monchoucreme had liggen, besloot ik, in het kader van geen eten weggooien, dat ook gelijk op te maken door het op de taart te smeren. Gedecoreerd met wat pecannoten en nog wat gembersiroop was het echt genieten. En ja... zelfs ik vind dit lekker. 





Wat heb je nodig:

2 overrijpe bananen
100 gram (ongeraffineerde) suiker
100 gram zacht grasroomboter
3 eieren
180 gram speltbloem
snuf zout
0,5 tl kardamom
1 tl kaneel
1 eetlepel gembersiroop
3 gram baksoda

Optioneel, 
1 pakje monchou
100 ml slagroom 
beetje suiker
pecannoten.

Hoe maak je het:

klop de zachte roomboter samen met de suiker en de eetlepel gembersiroop helemaal romig. Voeg 1 voor 1 de eieren erdoor en daarna beetje bij beetje de geprakte banaan. Roer de droge ingrediënten door elkaar en spatel door de eiermengsel. Schenk in een springvorm van 20 cm en bak in 55 minuten tot een uur gaar in een voorverwarmde oven van 170 graden hetelucht.

En nu genieten!

Liefs,

Willeke

Bron: https://www.foodlovelifebeing.nl/?s=bananenbrood

Reacties

Anoniem zei…
kan ik ook kokosbloesemsuiker gebruiken i.p.v gewone suiker?
Ja hoor, dat kan prima!
Ina Förch zei…
Hoi Willeke
Deze lijkt me heerlijk om een keertje te maken.
Kan ik ook 3 bananen en 2 eitjes gebruiken?
En de topping ingrediënten moet ik samen door elkaar kloppen en op de afgekoelde cake smeren?

Groetjes Ina 😘