Boterkoek met bastognebodem.

 

Deze maand heb ik gewoon meegedaan met twee blogswaps. Een van Facebook en een van Instagram. (zie vorige blog)

Voor de blogswap van Facebook werd ik ingedeeld op het blog van Andreas. Een superleuk blog met heel veel recepten die ik wel zou willen maken. Toch wist ik eigenlijk gelijk voor welk recept ik zou gaan. Dit recept stond namelijk al heel lang op mijn to-bake lijst. Een van de populairste recepten op zn blog en ik was gewoon heel benieuwd hoe deze combinatie zou zijn. 

Nou, die is dus gewoon heerlijk... Echt weer even iets anders dan de standaard boterkoek. Omdat ik al een boterkoek op mijn blog heb staan, heb ik het recept gemaakt met mijn boterkoekrecept en er vervolgens de bastognekoeklaag aan toegevoegd van het recept van Andreas. 

Het resultaat... een koek die hier zeker vaker gemaakt gaat worden.



Wat heb je nodig:

40 gram roomboter
130 gram bastognekoeken

312 gram speltbloem
250 gram roomboter
160 gram (ongeraffineerde suiker)
snuf zout
melk met een beetje suiker om te bestrijken.

Hoe maak je het:

Smelt de 40 gram roomboter in een pannetje en vermaal de bastognekoeken.  Roer de koekkruimels door de roomboter en bedek hier de bodem van een 20 x 20 bakvorm mee. Zet even in de koelkast. 

Verwarm de oven voor op 170 graden hetelucht.

Snijd de rest van de roomboter in stukjes en doe in een mengkom, samen met de bloem, suiker en het snufje zout. Kneed tot een mooie deegbal. Bedek hier de bastognekoekbodem mee. Meng een klein beetje melk met een beetje suiker en bestrijk hier de bovenkant van de boterkoek mee. Trek er traditionele strepen over met een vork en bak de boterkoek in 25 tot 30 minuten gaar in de oven. 

Laat helemaal afkoelen en geniet van deze lekkernij.

Liefs,
Willeke


Reacties