dadeltaart (foodblogswap)

Op de valreep, in de avond op de laatste dag van april, hierbij dan nog net op tijd, mijn bijdrage aan de foodblogswap van april.

Dit keer mocht ik wat maken van het blog van Judith. Haar blog kende ik nog niet. Ik vind het altijd extra leuk als ik op een nieuwe blog terecht kom. Het blog van Judith is echt leuk. Ze bakt ook veel zonder geraffineerde suiker en haar foto's zijn prachtig.

Al eerder maakte ik een dadeltaart, naar het recept van bagels en beans.  Maar daar ging een behoorlijke hoeveelheid suiker en boter in. Ik vroeg me al af of dat nu echt nodig was, maar durfde het toch ook niet weg te laten. Maar nu kwam ik op het blog van Judith een variant tegen zonder toegevoegde suiker, en met koffie. Ik had de beslissing gemaakt, ik ging het proberen.

En weetje... de suiker mis je echt niet. De dadeltaart is net zo lekker, zo niet lekkerder dan de vorige variant, dus ik weet nu al dat ik voortaan dit recept ga maken.

Zoals gewoonlijk bij de blogswap, geef je ook weer je eigen draai aan het recept. De melk ben ik gewoon vergeten, het ei heb ik weggelaten en de walnoten heb ik vervangen voor koekjes. (ik had geen walnoten in huis)

Geen idee of het met walnoten nog lekkerder is, ga ik volgende keer wellicht proberen.



Wat heb je nodig:
125 gram roomboter
3 eetlepels verse koffie
100 gram amandelmeel
350 gram dadels
100 gram (spelt)biscuitjes
kokosrasp

Hoe maak je het:
Smelt de roomboter in een pannetje doe de koffie erbij.  Hak met de keukenmachine de dadels met de koekjes en de amandelmeel fijn, maar niet volledig. Er mogen best brokken koek en stukken dadel zichtbaar blijven. Schenk de gesmolten roomboter met koffie erbij en pulseer even goed door elkaar.

Doe alles in een springvorm van 22 tot 24 cm en druk goed aan. Bestrooi met de kokosrasp en laat 1,5 uur in de koelkast opstijven. Haal hem ruim voor het aansnijden uit de koelkast, de taart is het lekkerst bij kamertemperatuur.

Enjoy!
Liefs,
Willeke

Bron:
https://myfoodblog.nl/recipe/dadeltaart-bagels-beans/

Reacties