Meringue cheesecake met appeltopping

Voor de foodblogswap van december mocht ik wat kiezen van het blog van Melissa. Een blog vol glutenvrije heerlijkheden. Ik volg haar ook op instagram en op een dag zag ik deze heerlijke cheesecake voorbij komen en wist ik, die ga ik maken.

Omdat het geen ontbijttaartje moest worden, maar werd geserveerd bij een verjaardag van dochterlief, heb ik de granolabodem vervangen voor verkruimelde gingerbreadkoekjes die ik nog had liggen.

Verder had ik geen zin om cheesecake te bakken, dus maakte ik er een nobake-variant van.

Het resultaat, deze heerlijke appeltaart cheesecake.


Wat heb je nodig:
(voor een springvorm van 22 a 24 cm)

Voor de bodem:
200 gram koekkruimels
100 gram roomboter

Voor de cheesecake:
400 gram kwark
120 gram eiwit
1 eetlepel (ongeraffineerde suiker)
75 gram ahornsiroop
30 ml water
4 blaadjes gelatine

Voor de topping:
1 appel
kaneel
scheutje ahornsiroop

Hoe maak je het:

De bodem:
Smelt de roomboter en roer er de koekkruimels erdoorheen. Bedek de bodem van de springvorm ermee en zet in de koelkast.

De cheesecake:
Week de gelatineblaadjes in koud water. Klop het eiwit stijf met 1 eetlepel suiker. Verwarm de ahornsiroop met het water tot een temperatuur van 110 graden celcius. Schenk terwijl de mixer op de hoogste stand draait de suikersiroop bij de eiwitten. Los de gelatine op met aanhangend vocht in het nog hete pannetje en schenk dit ook bij de eiwitten. Laat op lage stand nog even doormixen.
Roer de kwark los in een mengkom en spatel hier beetje bij beetje de meringue doorheen. Schenk het mengsel op de taartbodem en laat opstijven in de koelkast.

De topping:
Schil de appel, verwijder het klokhuis en snijd in blokjes. Strooi er wat kaneel over er roer goed door. Bak in een pan met dikke bodem samen met een scheutje ahornsiroop tot de appeltjes zacht zijn.  Laat afkoelen en verdeel de appelstukjes over de taart.

Enjoy!

Liefs
Willeke

Bron:
https://lislovescooking.nl/granola-cheesecake/








Reacties