Millionaire shortbread


Waarschuwing vooraf: Dit moet je niet maken als je van gezond houdt.  Dan kun je beter voor dit recept met dadels gaan.  ;-)

Al langere tijd wilde ik de echte millionaire shortbread maken, maar dan niet met gecondenseerde melk, maar helemaal from scratch. Met echte suiker! Lekkere caloriebom... Maar zo lekker!

Zoals ik al zei, bij dit recept kun je de ongeraffineerde suiker beter links laten liggen. Met zoveel suiker is het toch al ongezond en met ongeraffineerde suiker maak je het echt niet gezonder. 
Sowieso ben ik de laatste tijd steeds meer van de gewone suiker. Palmsuiker is heerlijk en heeft in sommige recepten echt meerwaarde voor de smaak, maar verder is het natuurlijk ook gewoon suiker en duur en het moet ook nog eens vanuit de andere kant van de wereld verscheept worden en waarom? Ik geloof eigenlijk gewoon veel meer in matig met suiker. Veel recepten kunnen gewoon met veel minder suiker gemaakt worden en zijn dan nog net zo lekker, zo niet lekkerder! 

Ook in dit recept heb ik wat minder suiker gedaan dan in het originele recept. Hoewel dat met deze hoeveelheden suiker natuurlijk weinig uitmaakt.

Zo heb ik in de koek helemaal geen suiker verwerkt en voor de chocoladelaag ben ik voor een lekkere pure laag gegaan. In plaats van suiker in de koek heb ik er wat extra zout in gedaan zo geef je de koek toch smaak en het zoute combineert super met het zoete. Ook de pure chocola zorgt ervoor dat het zoet wat meer geneutraliseerd wordt.


Wat heb je nodig:
voor een braadslee van 19,5 x 33 cm

Voor de koek:
250 gram (spelt)bloem
175 gram roomboter
1 theelepel zout

Voor de karamel:
170 gram ghee
200 gram golden sirop
170 gram lichtbruine basterdsuiker
100 gram rietsuiker

Voor de chocoladelaag:
180 gram pure chocola (ik had 80%)

Hoe maak je het:
Smelt de roomboter in een pannetje en mix samen met de speltbloem en de zout door elkaar. Breng over in een bakvorm en bedek de bodem ermee. Bak in de oven op 160 graden hetelucht in 25 minuten gaar. Laat afkoelen in de vorm.

Maak nu de karamel. Doe alle ingrediënten voor de karamel in een ruime pan en breng op zacht vuur aan de kook. Laat met een kookthermometer zachtjes borrelen tot een temperatuur van 115. Laat afkoelen tot het een stuk dikker is en schenk over de koek in de bakvorm. Zet in de koelkast om verder op te stijven.

Smelt de chocolade au bain marie en smeer de laag over de inmiddels opgesteven karamel.

Laat nog even in de koelkast rusten en geniet van deze heerlijke lekkernij.

Liefs,
Willeke







Reacties